Необходимостта от по-сериозна защита от големите предпазни очила в разработените за пръв път през 90-те години на 19 в. автомобили възниква в началото на 20 в., тъй като водачите започват да развиват по-високи скорости и да шофират в по-неблагоприятни климатични условия. През 1904 г. се появяват първите челни стъкла, които са произведени от дебело стъкло и бързо се цапат, тъй като по онова време все още не са измислени чистачките. По-голямата част от челните стъкла се състоят от две части, които се сгъват и свалят, след като се замърсят дотолкова, че шофьорът няма видимост. По-късно се появяват разнообразни типове предпазни стъкла, разработени предимно от британски и френски учени – включително ламинираните и многослойните с междинен целулозен слой. През 1927 г. Хенри Форд използва в автомобилите си британско стъкло, наречено “триплекс”, което се оказва ефективно, но временно, тъй като слоевете се оцветявали и с времето видимостта намалявала. До 50-те години на 20 в. свалящите се челни стъкла се възприемат повсеместно, като вече се разработват и странични прозорци. Именно тогава и челното стъкло започва да придобива модерния си вид.
Модерното автомобилно стъкло
При производството на автомобили се използват разнообразни видове стъкла. Произведени от пясък, варовик и натриев карбонат, всички видове стъкла са изключително здрави и издръжливи и могат изцяло да се рециклират. Челното стъкло е приоритетна част от мерките за безопасност, взети от производителя на автомобила. Ако при катастрофа автомобилът се преобърне, именно челното автостъкло ще предотврати пълната деформация на покрива. При произшествие челното стъкло служи и като фундамент за правилното функциониране на аварийната въздушна възглавница. Ако челното стъкло е пукнато или не е монтирано правилно, то няма да може да изпълни защитното си предназначение по време на катастрофа.
Едва ли сте си задавали въпроса какво стъкло да изберете за автомобила си, ако досега не ви се е наложило да го ремонтирате или смените. Тук ще ви запознаем с основни факти за автомобилните стъкла, които ще ви помогнат да вземете информирано решение.
Автомобилното стъкло не е обикновено стъкло
Ламинираният слой на челното стъкло служи за защита от външни сили при произшествие или неблагоприятен климат, като при счупване частите полепват по междинния филм от поливинил бутирал (PVB), вместо да се разлетят. Също така, челните стъкла може да разполагат с ултравиолетово покритие, макар че това не е особено необходимо, тъй като ламинираният слой абсорбира по-голямата част от UV-B лъчите, а UV-A лъчите се поглъщат от междинния PVB филм.
Страничните стъкла и задното стъкло са закалени – тяхната по-висока устойчивост с между 5 до 10 пъти от обикновеното стъкло се дължи на специални процеси на нагряване и бързо охлаждане. Разликата между ламинираното и закаленото стъкло е, че второто може по-лесно да се счупи на части. Закаленото стъкло обаче не е по-малко безопасно от ламинираното, тъй като то се чупи на части с притъпени ъгли и на кубчета. Ламинираното стъкло може да се поправи, но закаленото стъкло винаги се чупи напълно при произшествие и се нуждае от пълна подмяна.
Кое да изберем?
Преди да пристъпите към смяна на челното стъкло, е необходимо да знаете как да го идентифицирате. За избор на правилно челно стъкло следва да знаете точната година на модела на колата, цвета на стъклото, наличен ли е сензор за чистачки и дали стъклото е със или без ивици. Разчитайте на професионалния съвет на сервизи Fixa при избора на най-подходящото за вашия автомобил челно стъкло.
Допълнителни екстри
При по-новите модели челни стъкла бихте могли да избирате между допълнителни екстри – дали стъклото да е акустично, което осигурява звукоизолиране на вятъра при по-висока скорост, атермично, което блокира слънчевата топлина или комбинация от двете – акустично и атермично.
Какво предлагаме ние?
Сервизи Фикса разполагат с професионално оборудване и екипи от висококвалифицирани техници, специализирани в монтажа и демонтажа на всички видове автостъкла. За ваше удобство можем да ви предложим и монтаж на посочен от вас адрес.
1 Comment
Martin Moore
This is quite a useful article. I would love to learn more!