Първоначално автомобилите не са имали челни стъкла и хората са шофирали със специални очила. За да бъдат предпазени пасажерите от малките камъчета по пътя, през 1904 г. се монтира първото челното стъкло. Първите стъклата са се правили от стъкла за сгради, но това е било проблем, защото при чупене имало много пострадали.
За да разреши този проблем, през 1919 г. компанията Ford започва да използва ламинирано стъкло. Осем години по-късно, през 1937 г., бил направен значителен пробив, когато компанията Pittsburgh Plate произвежда закаленото стъкло. През 1947 г. Studbaker произвеждат първото огънато челно стъкло и 10 години по-късно започват да добавят отенъци в стъклата.
Ламинирано стъкло
Технологията на производство на ламинираното стъкло включва залепянето на два пласта обикновено стъкло, между които се поставя слой винил (EVA, PVB или SGP). Следва използването на уред за високо налягане, който премахва въздуха, останал между стъклата и винила. Този процес подобрява сигурността на пътниците, защото при счупване стъклото се пука, но благодарение на винила, не се разпада, а остава цяло. Също така помага при катастрофа, като предпазва пътниците да останат в купето, без да се излагат на риск да попаднат на пътното платно.
В зависимост от допълнителните покрития и видовете винил стъклата имат следните характеристики:
- намаляване на ултравиолетовите лъчи от слънцето;
- звукоизолиране на мотора в купето;
- Heads Up Display технология, която се използва при самолетите с цел да се прожектира бордовият компютър върху челното стъкло;
- покритие за отблъскване на водата;
- подгряване през винила по цялото челно стъкло.
В Европейския съюз това е задължителен вид на челното стъкло.
Закалено стъкло
Закаленото стъкло може да се направи, когато се вземе обикновено стъкло и се загрее във специална фурна от 564 °C (1,047 °F) до 620 °C (1,148 °F), след което се охлажда стресово, като се оставя вътрешността свободно да се разтича за кратко време. Този процес прави закаленото стъкло четири пъти по-здраво от обикновеното стъкло, но ако се счупи, става на хиляди много малки парченца. Качеството на закаляването се измерва при счупване и се преброят счупените парчета на определена площ от стъклото.
В Европейския съюз е забранено закалените стъкла да бъдат монтирани на мястото на челното стъкло с цел пътниците да бъдат предпазени при евентуален пътен инцидент. Затова този тип стъкло се използва само за странични и задни стъкла.
Бронирано стъкло
Бронираното стъкло е подобно на ламинираното, но при него се слепят между три и пет пласта стъкла в зависимост от степента на бронировка. Бронираните стъкла се използват в колите за инкасо или коли за дипломатически делегации, папамобил и други.
Електрохроматик стъкло
Това са стъкла със специален пласт във винила, който с регулиране на бутон може да намалява затъмнява стъклото.
Ако планирате да смените предното или страничните стъкло, обърнете се към Сервизи Фикса. Ние разполагаме със специалисти, които ще монтират вашето стъкло дори и на посочен от вас адрес с безсрочна гаранция за услугата.